Channels
Powered by True

Britse kijker krijgt gratis hd-tv via satelliet

Door Dimitri Reijerman, woensdag 7 mei 2008 12:40, views: 19.025

De BBC heeft samen met de commerciële omroep ITV een nieuwe satellietdienst voor digitale radio en televisie gelanceerd. Kijkers kunnen op Freesat zonder betaling naar ruim tachtig zenders kijken, waaronder een aantal hd-kanalen.

Freesat logoFreesat dient als aanvulling op de dekking van het bestaande Freeview-netwerk in Groot Brittanië. Net als het Nederlandse Digitenne-netwerk gebruikt Freeview dvb-t, maar niet het gehele land wordt met het ethersignaal bereikt. Het satellietsignaal van Freesat zou nu 98 procent van de Britten bedienen. Volgens de initiatiefnemers moeten aan het einde van het jaar tweehonderd digitale radio- en televisiekanalen ontvangen kunnen worden, terwijl Freeview blijft steken op 55 tv-zenders.

Freesat gebruikt Astra- en Eurobird-satellieten om het signaal te verspreiden. Om de hd-kanalen te ontvangen - op dit moment BBC HD en later dit jaar ITV HD - moet de kijker 100 euro uittrekken voor een geschikte settopbox en nog eens 100 euro voor de benodigde schotel. Er is echter geen abonnementsgeld verschuldigd. Naast Freesat kunnen de Britten ook terecht op 'Freesat from Sky' van BSkyB. Hiervoor is echter wel een speciale settopbox nodig en hd-kanalen ontbreken vooralsnog.

Volgende: Apple verlaat strategie van exclusiviteitscontracten iPhone 13:37
Volgende in Pro: Rechter: Unicaresoft mag naam Msnlock niet gebruiken 13:06
Vorige: Killzone 2 schuift door naar 2009 12:18

Reacties

«  1  2  »

Dat is hier toch ook wel te ontvangen?

Daarnaast: goed initiatief. Ik verdenk de kabelmaatschappijen er toch van dat ze er vuistdiep bij elkaar in zitten.

Neem nou alleen Casema en Multikabel. Da's dezelfde kliek. Als ik me niet vergis heeft UPC daar ook nog een belang in...

Neelie: doe er wat aan!

UPC, @Home, Multikabel. Is 1 bedrijf tegenwoordig.

nee dat klopt niet casema, @home en multikabel zijn 1 bedrijf genaamd Ziggo. Upc is een apart bedrijf die er niks mee te maken heeft.

ja, dat is hier ook prima te ontvangen. Nu al BBC1-4 en ITV 1-4 en een hoop andere zenders. De investering van een schoteltje meer dan waar en een prima aanvulling op digitenne.
@Niemand_Anders hieronder - het is FREEsat dus helemaal geen smartcard nodig, afscherming doen ze middels de (kleine) footprint van de speciaal op UK gerichte sat. Iedere campingschotelset van 50 euro kan het ontvangen omdat de footprint een beetje lekt over nederland.

[Reactie gewijzigd door franssie]


Ik zit hier ook steeds meer aan te denken met de huidige koers van @home (e.g. Ziggo/Zekso).

Maar, welke diameter sat heb je nodig voor een goede ontvangst (e.g. ook als het regent etc)?
En heb je dan ook niet een Twin-LNB oid nodig? (als je eveneens de Astra 19.2 wil ontvangen en geen gemotoriseerde schotel wil).

85 tot 90cm is ruim voldoende. Daar kun je iig de meeste europese satellieten en zelfs enkele scandinavische satellieten mee ontvangen. Ga je boven de 1 meter dan heb je sowieso het hele scandinavische aanbod binnen en nog enkele asiatische en arabische satellieten.

Google eens naar Multytenne. Da's zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel de kleinste (45cm) en discreetste en makkelijkste. En het moet wel echt heel hard regenen of sneeuwen wil het beeld wegvallen.

@ Klaus_1250,

Nee, een twin-lnb is om twee tuners aan te sluiten. Wil je meerdere satellieten ontvangen zonder motor om te draaien dan heb je een iets grotere (ovale) schotel nodig met meerdere LNB's (1 per satelliet) die samen via een zogeheten switch in 1 draadje terecht komen (de ontvanger schakelt dan tussen lnb's). Maar die grotere schotels zijn er ook al voor 40-50 euro, switch en lnbtjes erbij voor weinig, ontvangertje voor rond de 100 euro en (voor de rest gratis) gaan met die banaan :+
Overigens is regen geen probleem, onweer wel (electrische lading verstoort het signaal!)

Daarnaast: goed initiatief. Ik verdenk de kabelmaatschappijen er toch van dat ze er vuistdiep bij elkaar in zitten.

Dit bericht heeft niks met kabel te maken. In NL zijn de publieke zenders ook FTA in de ether en sat (betaald door de belastingbetaler), en de commercielen kiezen er zelf voor om niet FTA te gaan. In de UK zijn de reclame opbrengsten blijbaar wel hoog genoeg om de uitzendkosten van sat of dvb-t helemaal uit te betalen, hier niet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid]


"In de UK zijn de reclame opbrengsten blijbaar wel hoog genoeg om de uitzendkosten van sat of dvb-t helemaal uit te betalen, hier niet."

Kijk, en daar gaat je verhaal mank. Het is al sinds lange tijd zo dat degene die de content maakt (NOS, HMG, SBS Broadcast) niet meer verantwoordlijk is voor de distributie ervan. Dat zijn de kabelboeren, satelliet uplinkers en Digitenne.

Slechts een gedeelte van het reclamegeld wordt aan het versturen van de content besteedt, maar het vervolgtraject is geheel voor rekening van de distributeur. Hoe die er zijn geld mee verdient is zijn probleem.

Sterker nog, als een zender niet FTA (free-to-air) uitzend, dan moet een kabelmaatschappij de omroep zelfs betalen voor doorgifte (vroeger was het precies andersom, maar als je omroep groot genoeg is, en mensen je zender willen zien, dan kun je de rollen omdraaien).

[Reactie gewijzigd door Rick2910]


In de UK zijn de reclame opbrengsten blijbaar wel hoog genoeg om de uitzendkosten van sat of dvb-t helemaal uit te betalen, hier niet
Niet om het een of ander, maar op de normale BBC zenders heb je zelfs helemaal geen reclame, dat wordt voor een deel door de britse burgers betaald, en voor een deel door de britse regering. Zij hebben destijds een rekensommetje gemaakt: ze hadden nl een regeling met Sky tbv satellietverspreiding, en die vroegen dusdanig veel centjes daarvoor dat de opbrengsten dit niet gingen dekken. Vandaar nu gratis.

Is het signaal ook buiten GB te ontvangen? Want zou natuurlijk ideaal zijn als het ook in Nederland te ontvangen is.

Ja, je kunt het signaal ontvangen, maar omdat je de juiste smartcard mist kun je de kanalen niet bekijken. Daarnaast mis je ook de Nederlandse commerciele zenders.

Net zoals je met een Canal Digitaal kaart niet alle zenders kunt bekijken, kun je dat ook niet met de kaart van BBC of BSkyB.

Maar via Canal Digital is bijvoorbeeld al Discovery HD te ontvangen. Nederlandse zenders zenden helaas nog niet in HD uit. In Amerika zenden bijvoorbeeld ABC, Fox en NBC al standaard in full hd uit. Er was een tijd onduidelijk of de NOS het EK en de Olympische Spelen in HD zou uitzenden, maar daar is men toch helaas van afgestapt.

Via myus.com heb ik wel al een een GlobeCast WorldTV smartcart kunnen bemachtigen (myus is een snailmail forwarding dienst). Voor de NL zenders heb ik bij CD alleen het SetTopBox pakket (5 euro p/m). Bij GlobeCast betaal ik maandelijks 30 dollar. Zij bieden standaard een gratis smartcard aan en vervolgens 'koop' je commerciele zenders welke je wilt kunnen bekijken. Je betaald dus alleen voor wat je gebruikt.

In Amerika zenden bijvoorbeeld ABC, Fox en NBC al standaard in full hd uit.
Er zijn bij mijn weten nog geen Amerikaanse zenders die op 1080p uitzenden. Ze zenden allemaal 720p uit, al dan niet geupscaled.

De meeste zenden juist in 1080i uit, en een aantal inderdaad in 720p. 1080p wordt nog niet uitgezonden, voornamelijk vanwege de gigantische bandbreedte die hier voor nodig is...

De belangrijkste reden ervoor is: er is geen TV standaard voor 1080p.

Op Blu-ray bestaat wel 1080p maar dat is slechts 24 Hz en is meer een "de facto" standaard dan een "de jure" standaard.

Freesat is, zoals de naam het al zegt, free. Je hebt dus geen smartcard nodig. En, alhoewel je de Astra2 narrow beam officieel niet buiten de UK + Ierland kan ontvangen, lukt dit in Belgie en Nederland zonder problemen. De Sky UK kanalen kan je uiteraard niet ontvangen zonder Sky smartcard, maar Sky maakt dan ook geen deel uit van freesat.

zo begreep ik dat ook. ik geloof dat je alleen voor de HD kanalen de speciale receiver nodig hebt. verder wordt er neit gesproken over smartcards

??? BBC gebruikt al jaren geen encryptie meer toch?

Om de hd-kanalen te ontvangen - op dit moment BBC HD en later dit jaar ITV HD - moet de kijker 100 euro uittrekken voor een geschikte settopbox en nog eens 100 euro voor de benodigde schotel.
Als het signaal gewoon via Astra en Eurobird loopt; lijkt me niet dat je een speciale schotel nodig hebt.. Dat kan dus al voor de helft van dat bedrag (prima Hirschmann schotel) of zelfs nog minder..

Van wikipedia :
The service makes use of the same fleet of satellites as the popular subscription satellite service Sky Digital: Astra 2 and Eurobird 1. This means that any satellite dish which has been used to receive this service will be capable of receiving Freesat, with the addition of a receiver.

Een 60cm Archsat schoteltje van 15 euro is al genoeg om de astra2 goed te ontvangen.
Verder heb je een SD ontvanger voor nog geen 60 euro en een HD ontvanger voor 250 euro.
De benodigde LNB (ontvangstkop) kost iets van 7 euro.

Voor de kosten hoef je het niet meer te laten.

Het is alleen jammer dat het ITV-HD signaal is verpakt in een datastream. Je hebt een speciale Freesat ontvanger nodig om dit kanaal te bekijken.

Nou, dat weet ik niet. Ik vermoed zelf dat het een hoek op de Astra 2 is. Check deze quote van de website:

"If your home already has a satellite dish, you may be able to use it to receive freesat, but please check in-store for details."

Dat 'checken' zal IMHO voornamelijk met de HD content te maken hebben (veel sat-boxen zijn nog MPEG2/SD only).

Edit: voor de geïnteresseerden, de Astra 2a footprint en de Astra 2d footprint.

@barchettanl

"Maar dat zijn 'hobby kosten'". Kijk, gelijkgezinden :D.

[Reactie gewijzigd door Rick2910]


BBC/ITV Freesat zendt niet uit op de Astra 2A omdat die heel europa bestrijkt!
Ze gebruiken dus de smalle beam van de 2D
Die 2D lekt een beetje over Nederland en meer over Frankrijk, maar die spreken toch geen Engels.
Dit is niet om ons te pesten maar heeft met auteursrechten enzo te maken.

Ik kan zonder problemen naar de BBC en ITV kijken alsook sindskort Channel 4, Film Four en More-4 die nu ook met Freesat mee doet. Dat zijn bij elkaar heel wat (leuke) zenders, gratis* in huis.

T.b.v. HD-TV raad ik deze ontvanger aan.

(* niet helemaal gratis want ik heb een Linux sat ontvanger met 2,5" harddisk en een Wavefrontier schotel die op 10 satellieten gericht staat. Maar dat zijn 'hobby kosten')

[Reactie gewijzigd door barchettanl]


Dit is niet om ons te pesten maar heeft met auteursrechten enzo te maken.

Meer omdat de Britse belastingbetaler dit initiatief betaalt, en die niet zo blij zijn als heel Europa gratis meelift, vooral niet aangezien de kabel/sat providers op het continent grof geld betalen voor de BBC zenders :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid]


T.b.v. HD-TV raad ik deze ontvanger aan.
Sodesnor, dure hobby heb jij :o Dat ontvangertje gaat meer dan 400 euro kosten (heb ik op een Duitse site gezien).
Zit zelf te kijken naar deze: http://www.terratec.net/e...inergy_C_PCI_HD_1976.html (rond de 100 euro, PC heb ik al :+ ) )

Edit: Je hebt gelijk Leechguy, verkeerde aangeklikt; hij is er ook voor DVB-S2 ;)

[Reactie gewijzigd door danielsrje]


Dat is een DVB-C kaart, de C staat voor cable en gaat voor de satelliet niet werken. Voor satelliet heb je een DVB-S of DVB-S2 (voor HD) nodig.

de testuitzendingen waren naar verluidt ook prima te ontvangen met PC DVB-S kaarten. Er is dus nog hoop!

Hmmm als dit werkt in Belgie ga ik er mij eentje kopen in de UK.

Die satteliet zal hier ook wel coveren zeker?

Wij gebruiken Astra, kunnen wij ook Freesat ontvangen?
En moet je een speciale ontvanger hebben om dat HD signaal ook in HD te kunnen bekijken?

[Reactie gewijzigd door marco.meijer]


Ja en nee.

1) Je kunt de astra ontvangen, maar voor de Nederlandse programma's gebruiken we Astra 1 en Astra 3 (19,2 en 23,5) terwijl de Engelsen op Astra 2 zitten (28,2). Schoteltje draaien dus, of een multi-LNB gebruiken.

2) Voor HD heb je een speciale ontvanger nodig die naast MPEG2 (SD) ook HD (MPEG2 en MPEG4) kan decoderen.

@Molybdenum

Zie mijn post hierboven.

@Blokker_1999

Jazeker, zie https://www.cardwriter.nl/nl/pi-671207071.htm?categoryId=60 , al betreft het hier een hele schotelantenne. Er is (mocht je dat bedoelen) geen tripple monoblock oid.

[Reactie gewijzigd door Rick2910]


Zijn er multi LNBs die zowel Astra 1, 2 en 3 ontvangen?

Google ook eens op Multytenne. Visiosat is duurder en groter en lastiger te monteren.

als de transponder op GB is gericht is de kans groot dat het signaal hier niet eens aankomt.

Je zal je schotel moeten richten op die sat.. Ik denk dat het wel mogelijk is, maar je bent dan je huidige zenders kwijt..

Ze zullen in GB namelijk geen ned-1, 2, 3 RTL-4, 5 SBS-6 etc uitzenden... 2 schotels is dan wel een optie..

Zoals al gezegd, onzin.
1 schotel kunnen meerdere LNBs op (koppen)
Zeker de speciale schotel die multifocus zijn
Bijvoorbeeld Multitenne heeft een vast kastje waar vier koppen op zitten, Astra 1 t/m 3 en Hotbird.
Hierdoor kun je Nederland ontvangen (Astra 1 EN 3 tegenwoordig, dus ook al 2 satalieten), en heel veel gratis Britse en Duitse zenders, en nog andere talen ook, maar daar ben ik niet zo in thuis. Denk bijvoorbeeld aan BBC 1 t/m 4, ITV 1 t/m 4 (plus 2+1 en 3+1), RTL duitsland, alle duitse publieke zenders etc.

Overigens zijn de multifocus schotels wel iets duurder, maar zeker niet het einde van de wereld als je ze koopt.

Hier een leuk voorbeeld (ok, beetje hoog "freak-gehalte"

http://www.wavefrontier.us/Gallery.htm

tot 16 satellieten tegelijk kunnen ontvangen zonder motor.

Hij mag dan wel een hoog "freak-gehalte" hebben, ze zijn erg goed betaalbaar (de T55 waarop ik 10 satellieten ontvang is iets van 85 euro; de T90 met 16 LNB's is natuurlijk duurder) en vooral: ze lijken niet op satelliet-schotels! Je hebt dus geen 'wok' aan de muur hangen.

Van een afstandje ziet men niet wat het is door de kleine deflector-schotel die voor de hoofdschotel (die overigens rechthoekig/ovaal is dus ook niet als 'wok' herkenbaar is) hangt. De LNB's zitten op een rail verscholen. Mijn vader dacht dat het een soort radar installatie was (zoals op die marine schepen ;) ).

Hoezo 2 schotels? ik heb hier 2 weken geleden mijn installatie aangepast met een grotere schotel (78 cm) en een tweetal nieuwe LNB's erbij, zodat ik nu Astra 1, 2 en 3 ontvang (zie ook hier).

De zenders die ze op de site hebben staan zie ik nu ook al (afgezien van de HD kanalen want ik heb geen HD ontvanger).

[Reactie gewijzigd door megatronics]


2 jaar geleden werd ons met het WK al HD beloofd door de NOS meen ik gratis...
Natuurlijk niets van gekomen en nu is t 1 grote geld uitbuiterij geworden mensen kopen massaal een HD tv maar snappen niet dat zij helemaal geen gratis HD ontvangen (evenals dat zij een HD ontvang kastje nodig hebben)

Ik kijk dan ook mooi HD films via mn xbox360;)

Het aanbieden van het WK in HD is dan ook netjes gebeurd. Hiervoor moest alleen een HD decoder worden aangeschaft en een HDTV beschikbaar zijn. Verder werd het signaal zonder bijkomende kosten verzonden.

Feit is dat er veel problemen waren door de kwaliteit van de set top boxen, maar het signaal was er wel degelijk.

ok dat wist ik niet, ik weet alleen dat de NOS had gezegd dat het kwam maar daar heb ik het niet gezien.
Ik had toen net digitale tv en heb het uiteindelijk bij Sport HD kunnen kjiken omdat ik die nog op proef had;)
Volgens mij kon je met een gewoon standaard dig. tv abbonement geen gratis HD ontvangen!
«  1  2  »
Inlog formulier

Je moet inloggen om te kunnen reageren.


Reactie formulier
Volgende: Apple verlaat strategie van exclusiviteitscontracten iPhone 13:37
Volgende in Pro: Rechter: Unicaresoft mag naam Msnlock niet gebruiken 13:06
Vorige: Killzone 2 schuift door naar 2009 12:18

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: