Channels
Powered by True

Nieuwe engine moet Wii next-gen beeldkwaliteit geven

Door Paul Hulsebosch, dinsdag 22 april 2008 18:02, views: 27.937

Ontwikkelaar High Voltage Software werkt aan de Quantum3-engine, die de Wii dezelfde grafische mogelijkheden moet geven als de Xbox 360 en de Playstation 3.

Kerry Ganofsky, directeur van High Voltage Software, stelt dat de Wii tot veel meer in staat is dan tot nu toe werd gedacht. De Quantum3-engine die het bedrijf gemaakt heeft, moet dat gaan bewijzen. De software van High Voltage kan textures uit acht verschillende bronnen blenden en kan overweg met dynamic bumpmapping. Verder kan de engine in realtime schaduwen berekenen en heeft men het streamen van op schijf opgeslagen content verbeterd. De engine moet bovendien effecten mogelijk maken die tot nu toe alleen te realiseren zijn met behulp van vertex- en pixelshaders.

High Voltage gebruikt de engine voor de fps The Conduit, waarmee de ontwikkelaar ook nog eens wil bewijzen dat er een markt is voor Wii-games waarin geweld en bloed een hoofdrol spelen. In het spel dalen buitenaardse wezens af in Washington DC en is het aan hoofdpersoon Agent Ford om die allemaal neer te knallen. Tot nu toe draait het spel op 30 frames per seconde, maar High Voltage hoopt dat op te schroeven naar 60 fps. Hoe veelbelovend de techniek van High Voltage ook is, men heeft nog geen uitgever gevonden die The Conduit op de markt wil brengen.

Hier had een filmpje kunnen staan maar je browser heeft blijkbaar geen flash-support of javascript is uitgeschakeld...

Volgende: Computeradvertenties op Marktplaats gaan geld kosten 18:24
Vorige in Pro: Microsoft opent deuren van Dynamics Crm Online in VS 17:39
Vorige: 'Infinity Ward eist Call of Duty-franchise op' - update 16:54

Reacties

«  1  2  3  »


er staat niks in over 720p, meer over next gen gaming. (Wes denkt aan playstation2 3d rendering :P )

je kan ook nextgen technieken hebben
( realtime lighting, high quality normal maps, parralax mapping etc)
op gewone tv resolutie, dat maakt namelijk visueel veel meer uit dan de resolutie zelf en scheelt enorm veel rekenkracht.

en zoals je ziet ziet het er prima uit. ( ok geen 360 of ps3 topgame) maar toch vrij goed.
e zeker mooier dan 99% van de WIIware

al heeft supermario galaxy al aangetoond dat het wel mooi kan, zijn er nog niet veel andere games geweest die de console gepushed hebben.

zowieso hoeven al die games er niet slechter uit te zien dan xbox/ps2...
aangezien de Wii ongeveer zo snel is als de originele xbox ( waarop oa splinter cell chaos theory draaide met dynamic lights, en normal mapping
en de meeste games zien er uit als psone games....


En welk heilig boek of gamersecte bepaald dat 720p of 1080p de enige standaard voor next gen is? Complete bs wat je nu zegt idd.
HD is een bijkomstigheid met de opkomst van nieuwe tv schermen met hogere resoluties en is wenselijk om te kunnen benutten voor de eindgebruiker, maar nooit een verplichting. Sterker nog de meeste zogenaamde next gen games van zowel ps3 als x360 draaien regelmatig een resolutie onder de 720p om speelbaar te blijven. Halo 3 bv is dus niet next gen volgens jou norm. De Wii kan ED (Enhanced definition) weergeven wat neerkomt op 854x480 pixels en dit ligt tussen de PAL en 720p in.

Next gen = "de volgende generatie spelcomputer(s)" en heeft niks te maken met hogere resoluties, dit is een bijkomstigheid door het gebruik van modernere technieken en een normale vooruitgang.

En nu over het artikel zelf.
Het probleem wat speelde bij de Wii in de grafische chip was het ontberen van flexibele technieken zoals moderne shader instructies ed. Wat vanaf dag 1 al werd gezegd is dat de Wii wel dit soort effecten kon weergeven, maar dit zou dan op een lasitge (lees langdure) methode moeten worden geprogrammeerd. De maker van deze engine heeft besloten om het te proberen en met succes zo te zien. Als dit zo doorgaat dan gaat de Wii nog mooie plaatjes laten zien de komende tijd.

De Wii kan ED (Enhanced definition) weergeven wat neerkomt op 854x480 pixels en dit ligt tussen de PAL en 720p in.
PAL is 720x576 dus 854x480 ligt niet echt tussen PAL en 720p in.

De Amerikanen noemen het ED omdat het iets beter is dan NTSC (720x480) maar uiteindelijk is het meer een marketing kreet.

Nog even ter aanvulling op sjeckneck, aangezien jullie het allebei alleen maar over graphics hebben:
Next-gen heeft niks met graphics te maken. Die betere graphics zijn een gevolg van de verbeterde hardware, en een PS2 met geforce 8 ofzo erin is nog steeds niet een next-gen console. Next-gen duidt op innovaties, op welk gebied dan ook. Bij de Wii is het vooral de besturing, en daarmee de gameplay. Bij de PS3 is het de cpu en het opslagmedium (bluray). Bij de 360 zou ik het niet weten, dat is volgens mij gewoon een opgepoetste pc, en verschilt vooral van de oude xbox door betere graphics.
Next-gen hoeft niet eens perse op de console te duiden. Spellen als DDR en Guitar Hero zijn (of waren) ook next-gen, aangezien ze een compleet nieuw soort spel introduceerden met eigen controllers (dansmatten, gitaar).
Dus om nou te zeggen dat iets wat geen HD beelden weergeeft geen next-gen is, vind ik het meest kortzichtige geleuter ooit. Sommige mensen lijken wel alleen nog maar om graphics te geven, en niets om gameplay, waardoor spellen als Crysis, met hun 13-in-een-dozijn gameplay nog steeds verkocht worden.

je kan het ook veel simpeler zien, en de term gewoon lettelijk opvatten. Next-gen = de volgende generatie. Net zoals je kind een volgende generatie is. En die hoeft niet per definitie slimmer/beter/sneller te zijn.
Er komen gewoon om de zoveel jaar een paar nieuwe consoles. En die zijn dan de "Next-Gen".

Sjekneck zegt juist ook dat graphics niet zo belangrijk zijn als dat chrisboers suggereert.

Bovendien slaat next-gen wel zeker op de console. Consoles worden namelijk in generaties ingedeeld en games staan daar volledig los van. Next-gen games zijn puur games die op next-gen hardware wordt gedraaid. Dingen als dansmatten en gitaren zijn mooie innovaties maar hebben daar niets mee te maken.

Kijk maar op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/w...vende_generatiesysteem%29

en de meeste games zien er uit als psone games....
bedoel je daarmee wii games?? want daar klopt natuurlijk helemaal niks van

Het zou wel vet zijn als ze dit kunnen waarmaken. Dan stoppen mensen misschien eens met de Wii als slechte gamecube cloon te beoordelen. In de video heb ik overgens nu en dan een hapering, maar dat zou aan youtube kunnen liggen...

Wat ik me dan afvraag, waarom hebben ze zoiets als dit nooit gedaan voor PC's? Met een engine als deze zou je nieuwere games toch kunnen draaien op oudere computers. (Indien ze met die engine zouden geschreven zijn).

Of gebruiken ze wii-only features?

[Reactie gewijzigd door Sorcix]


Kijk dit is hetzelfde verhaal als de DVD techniek waarmee men evenveel data op een DVD wil krijgen als op nieuwe high def media. Uiteindelijk kan je de HD media bijbenen maar diezelfde HD media kan ook zo weer weglopen, o.a. door bepaalde technieken over te nemen.

Met deze engine kan men de PS3 en 360 bijbenen, maar als men diezelfde technieken toepast op een 360 of PS3 zijn die consoles weer in staat om een stuk verder te gaan.

Logisch, de basis (hardware) blijft trager bij de wii ten opzichte van de 360 /ps3.

Wat wel interresant is, is dat er blijkbaar door een gebrek aan hardware snelheid er veel efficienter en beter geprogrammeerd word om hetzelfde te bereiken.

In real-life zal het niet gebeuren, maar ik ben wel benieuwd hoe snel het OS van je pc zal zijn over 10 jaar ten opzichte van nu als er 10 jaar lang geen hardware verbeteringen zijn.
De ontwikkelaars worden dan gedwongen veel en veel meer te gaan optimaliseren.
'Vroeger' met de amiga en commodore had je dat wel, de meeste software daarvan was gewoon absoluut geoptimaliseerd.

Dat er effectiever geprogrammeerd wordt na een tijd is toch ook al lang te zien op de PS2. Kijk wat die er nog uit weet te persen alleen omdat ze de ps2 veel beter kennen en effectiever de code kunnen bouwen.

Zelfde geldt voor WinXP vanaf SP2. Daar zag je ook een snelheidswinst..

Eens, kijk maar naar wat de oude PS2 er grafisch uit weet te persen in bv. God of War 2 en vergelijk dat met de games die in de beginperiode van de PS2 uitgebracht werd, wereld van verschil.

Bij de PS2 was dit verschil misschien wel groter dan we ooit op de Wii of de Xbox zullen zien, omdat de PS2 lastig programmeren was en het daardoor lang duurde voordat ontwikkelaars er het maximale uit wisten te halen. Misschien dat dit op de PS3 ook wel het geval zal zijn.

Dat ze nu voor de Wii een grafische stap kunnen maken is mooi, als dit echt een grote verbetering oplevert wordt deze console toch een stuk interessanter voor een hoop gamers.

Optimalisatie gaat in veel gevallen ten koste van de leesbaarheid en onderhoudbaarheid van de code. In veel gevallen zal het beter zijn om tragere code te schrijven die wel veel leesbaarder en onderhoudbaar is, dan snellere, maar vuile code.

In OS, ligt dat wel iets anders, ik kan me goed voorstellen dat je in een os, bepaalde dingen liever quick and dirty (:p) hebt dan traag en ordelijk.

In OS, ligt dat wel iets anders, ik kan me goed voorstellen dat je in een os, bepaalde dingen liever quick and dirty hebt dan traag en ordelijk.
Dat lijkt me nou net niet.
In een OS zal vaker naar de code gekeken moeten worden om aanpassingen te maken dan bij een game, dus dan lijkt leesbaarheid me juist belangrijker.

Ik denk dat er bij deze engine veel gebruik gemaakt wordt van handigheidjes ipv 'echt' renderen. Uit het verhaal van de tech demo maak ik op dat het water bijvoorbeeld geanimeerd wordt door een bewegende height map (of hoe het maar heet), wat natuurlijk een stuk efficienter is dan real-time water berekenen.

dat doet elke game...
het zou voor elke console veeels te zwaar zijn om echt water uit te rekenen..
ook de 360 en ps3

kan je net zo goed gaan vermelden dat ze lightmaps gebruiken ipv ray tracing.

dat kan geen enkele console aan realtime
en zeker niet in een game waar ook AI etc bij moet

Weet je nog het artikel van de PS3, dat de PS3 in veel meer staat was dan men nu er uit haalt , oa door zijn ingewikkelde hardware :+ . Dit zag je trouwens ook bij vroegere consoles, zoals de PS2 de laatste God of War bijvoorbeeld kon je ook op 480p spelen (of nog hoger weet ik niet meer zeker..)

Ja maar de ps3 heeft een probleem in de videokaart, de kaart in deze is namelijk niet ontwikkeld voor de ps3. Hierdoor zal de grafiche kwaliteit altijd minder zijn, hoeveel je ook uitrekend op de Cell je hebt met een bandwidth bottleneck te maken.

@hieronder
Je hebt idd gelijk over de bandwidth, maar kwam prestatie kan de RSX nooit de Xenos overtreffen. DIt is een van de dingen die game developers op hebben gemerkt over de PS3 op GDC dit jaar.

[Reactie gewijzigd door NC83]


Ja maar de ps3 heeft een probleem in de videokaart, de kaart in deze is namelijk niet ontwikkeld voor de ps3.
Je weet dat je je hier op gevaarlijk terrein begeeft he? ;)

Waar je dat van die bandwidth bottleneck vandaan haalt snap ik ook niet echt. Bedoel je de "bottleneck" tussen chip en geheugen, met 128bit busbreedte en 22.4GB/s bandbreedte? Dat is namelijk hetzelfde als bij de 360.
Of bedoel je de bandbreedte tussen GPU en CPU, met 20GB/s read en 15GB/s write bandbreedte? Dat is namelijk respectievelijk 2 en 1.5 keer zoveel als de 360.

Ja, de PS3 is jammer genoeg lichtelijk gehandicapt doordat er op het "laatste moment" is gekozen voor een aangepaste desktop GPU. Met een zelf ontworpen chip was de PS3 waarschijnlijk toch wel een stukje sneller geweest. Dat neemt echter niet weg dat de RSX chip zeker tegenover Xenos wel z'n mannetje staat. De ware bottleneck zit in de beperkte hoeveelheid geheugen, net als bij de 360.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever]


Oi, de RSX staat zijn mannetje echt niet tegen de Xenos van de 360 een-op-een, zeker niet als de eDRam daarvan benut wordt. Daag RSX.

RSX moet het afleggen omdat het een magere SM3.0 implementatie heeft, vaste shaders (gaat ten koste van dynamiek, iets wat handig is in spellen zeg maar) en in een mindere hoeveelheid, en een zeer magere ondersteuning voor compressie algoritmen.
Xenos heeft dat wel: SM3+ waarbij extra brachinstructies voor nog veel grotere shadereffecten, memory export, scatter write (voor o.a. raytracing), hardware tesselation engine, unified memory architecture voor heel veel dynamiek = speciale effecten, heel veel (de)compressiealgoritmen. En als laatste het supersnelle eDRam dat bepaalde berekening overneemt van de core.

Het ENIGSTE voordeel van de PS3 is de volledig onafhankelijke parallele werking van de SPE's, die niet gehinderd worden door een te kleine cache.

Aan bandbreedte heeft men niets als CPU en GPU niet lekker samenwerken, iets wat ze wel goed voor elkaar gekregen hebben met de 360 load balanced architectuur.

KLAAR.


pardon.. de GC ondersteunde al Dolby Prologic 2 en als je een DP2 versterker hebt dan is het wel degelijk surround sound.
Daarnaast is de Wii geen gestripte console, zoals de x360 arcade waar je na 3 maanden het idee hebt dat je bent bekocht doordat de games traag draaien doordat ze geen HD kunnen gebruiken en daar wel voor zijn gebouwd.....

Ook de hardware is verbeterd tov de GameCube. De GC zou Wii Mario Kart hoogst waarschijnlijk niet kunnen draaien gezien de effects die daar in voorkomen, zelfde geldt voor de demo hierboven....


En op jou toer verder te gaan ;) De xbox360 is niets meer dan een fancy uitziende pc met beetje basis hardware erin die games op veel lage resoluties draait dan op de PC mogelijk is en met een beetje fancy usb controller die je ook in de pc kan steken :+

En op jouW toer verder te gaan ;) De Wii is niets meer dan een fancy uitziende GC met een beetje basis hardware erin die games op veel lagere resoluties draait dan een 720p en hogere resolutie ondersteunende console. Waarbij het beeld op de huidige tv's; lees lcd/plasma, niet bepaald mooi valt te noemen.

Had ik al gezegd dat online spelen op de Wii ook een zeldzame aangelegenheid is? Of een hardschijf voor downloadable content.....laad staan patches voor fouten in games die naderhand worden achterhaald.

Prima en leuke console hoor, de Wii. Ik vermaak mij er prima mee, maar houd jezelf een beetje objectief. De huidige next gen consoles hebben in mijn ogen allemaal iets speciaals/uitzonderlijks. Gelukkig is er geen enkele perfect want dat had het alleen maar saai gemaakt.

al die 'features' van jou maken zo'n console van de concurrent wel belachelijk duur. En dan leggen ze er nog geld op toe ook, anders zou je 'm waarschijnlijk helemaal niet kopen.

Zelfs de Neo-Geo was niet zo duur als de xbox 360 en de PS3.

toegegeven, ze hebben allemaal wel wat. Maar ik wil gewoon leuk spelletjes spelen, alleen of met vrienden (en dan bedoel ik met ze allen op/voor de bank - niet online). En daar geef ik echt geen honderden euro's aan uit.

WORD EENS WAKKER!!!!
Je hebt al een Xbox360 voor 200 euro, en ik heb gelezen dat er een bundel komt met een wireless controller en Halo3 en PGR4.
Dat is een heeeeel goede deal, hoe je het ook bekijkt. En volgens mij goedkoper dan de Wii????
Daarmee heb je HD gaming, iets wat de Wii VOLLEDIG mist.

[Reactie gewijzigd door DingieM]


de 360 werkt op de PowerPC architectuur die niet te vergelijken is met je x86/x64 pc

verder heb je wel gelijk btw


Maar het is wel revolutionair op het moment voor de wii. Er zijn nog geen engines op de wii die deze features hebben voor zover ik weet. Want de engine probeert niet op de wii dezelfde kwaliteit precies te benaderen, maar wel wat van de features die je vaak zie in dat soor spellen. Dus bijvoorbeeld: realtime licht en schaduw water met reflecties en leuke 'golvjes' zodat het water er realistischer uit ziet. Maar de wii komt inderdaad bij lange na niet in de buurt van de xbox360 of ps3. Daar is de wii gewoon niet krachtig genoeg voor ;)

wederom word ik erg chagrijnig van het modgedrag hier op tweakers. Wat oelang oetan hierboven beweert is gewoon een feit ; de grafische mogelijkheden van de 360/PS3 gaan die van de wii te boven.

Ik was ook een beetje underimpressed door deze demo, en dit bevestigt de kritiek
die de Wii al ontvangen heeft ; je kan last-gen spellen vinden die er beter uitzien dan de Wii developers(momenteel) presteren.

high voltage heeft wel de lat hoger gelegd, waarvoor ik ze erg dankbaar ben.

Zou wel heel gaaf zijn, maar ze hebben hier natuurlijk geen rekening gehouden met alle andere berekeningen die de wii moet doen voor de input en reacties van objecten daarmee

dit filmpje is gewoon scripted, maar wel live.

nou hopen dat er mooie spellen met deze engine uit komen :)

Je kan met truucjes en technieken wel vanalles wat niet in beeld is niet renderen, maar het feit dat je aan een gelimiteerde set van hardware zit blijft er zitten.

Dit klinkt me netzoiets in de oren als Doom op de SNES, met de 'FX-Chip' technologie. De eerste keer dat ik het zag was het gewoon te afschuwelijk voor woorden. Leuke port, maar technisch blijf je hangen op de limitatie van je hardware. En dat kan een engine niet beter maken :)

Laat staan een extra chip op een Wii DVD bakken :+

Nadeel van optische media t.o.v. de cartridges van vroegah idd. Sommige Super Nintendo spellen hadden op een gegeven moment een extra 'Super FX' chip.

tjah, eerst zien dan geloven zeker.
En moest het kunnen zullen ze zeker ook de PS3 of Xbox 360 wel even bekijken of het daar ook niet mogelijk is en daar nog betere graphicsverkrijgen.

Ik verwacht er niet te veel van.

Bij de 360 en PS3 worden van te voren beelden gerenderd dus theoreties zou het mogelijk zijn om nog een beetje extra uit de machine's te pushen.

Denk ook dat de limieten van de PS3 en de 360 nog niet berijkt zijn

Ik vind dit zo op het eerste gezicht marketingpraat. Ook al geeft een youtube-filmpje vanwege de kwaliteit geen goed beeld wat de engine in zich heeft, toch lijkt het niet echt op bijv. de Unreal 3 engine.. daar heeft de Wii gewoon geen geschikte hardware voor.

Ben het hier helemaal mee eens na de andere screenshots van de game the conduit hebben bekeken. Grafisch ziet het er op sommige stukken wel leuk uit, maar om jezelf nu gelijk te stellen aan de andere next-gen(nu eigenlijk al current-gen) beeldkwaliteit vind ik te hoog gegrepen.

Dit ziet er veelbelovend uit, dit zou weleens designers over de streep kunnen trekken om wat meer diepgaande games voor de Wii te ontwikkelen. Op het ogenblik focussen veel games zich vooral op de casual gamer en party gamers, deze zijn er natuurlijk erg veel met een Wii, maar er zijn ook genoeg spelers die wat diepgaandere games a-la Zelda of Metroid willen spelen.

Ik moet wel zeggen dat ik het onzin vind dat er vaak wordt gezegd dat de Wii niet of minder "next-gen" is dan de 360 of PS3 omdat de graphics minder goed zijn.

Het alleen maar opkrikken van de resolutie, polygonen en effecten zorgt niet voor een nieuwe ervaring, het brengen van een console met een compleet nieuwe bestuurmethode en extra's zoals Mii poppetjes die in games terugkomen aan de andere kant juist wel. Dus als een van de drie consoles de titel "next-gen" verdient dan is het in mijn ogen de Wii.

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar zo baanbrekend vind ik de Wii tot nu toe nog niet. Het idee achter bewegingsgevoelige controllers is natuurlijk erg origineel, maar de implementatie laat op dit moment nog aardig te wensen over. Sterker nog, er zijn maar een handvol titels waarbij de wiimote de gameplay echt beter maakt.

De beste Nintendo titels maken zelfs weinig gebruik van de Wiimote (Mario Galaxy) of zijn zelfs beter te spelen met een GameCube(!) controller (Mario Kart Wii/Smash Bros Melee). Alleen Metroid Prime 3 is een positieve uitzondering op de regel.

De rekenkracht van de Xbox 360 en PS3 zorgen echt wel voor een nieuwe ervaring. De fantastisch mooie graphics en ook verbeterde AI maken games echt beter. Daarnaast zijn Xbox Live/Arcade/Marketplace voor de X360 en de Blu-ray speler voor de PS3 ook echt wel een flinke verbetering op wat we van de vorige generatie gewend waren.

Ik heb zelf een Wii en een X360 en hoewel de Wii echt geweldig leuk is, moet ik zeggen dat de 360 kwa console op dit moment veel meer te bieden heeft. Niet alleen kwa graphics, maar ook kwa volwaardige spellen en op online gebied. Op een of andere manier heb ik het idee dat er bij de 360 veel meer moeite wordt gestoken in spellen.

Het lijkt me zowieso dat de wii betere graphics aankan dan wat we gemiddeld voorgeschoteld krijgen. De wii is toch gelijk of zelfs iets beter qua hardware aan de gamecube? Dan moet zelfs zonder 'speciale ' engine er al meer uit te halen zijn dan de ontiwkkelaars tot nu toe doen... *denkt aan metal gear solid: the twin snakes op de gamecube, of resident evil 4.*

ontwikkelaars zijn gewoon lui en meerdereheid van de mensen boeit grapichs niet of nauwlijks (lees zien ook geen verschil tussen een nes en snes kwa grapicss kwaliteit)

games als super mario galaxy en smash brothers bewijzen dat de wii wel degelijk in staat is om grapichs te vertonen die niet out dated aanvoelen het mag dan technisch mischieen geen xbox zijn of ps3 maargoed dat weten we nu ondertussen wel en eerlijk gezegd boeit het me ook niet .

zolang de artstyle goed is boeit het technische acpect van grapics me al een stuk minder.

Precies! Mensen die beweren dat een xbox of PS2 betere graphics heeft dan de Wii praten echt BS!
Wel toegegeven dat het merendeel van de games niet echt mooi oogt, maar bijvoorbeeld Mario Galaxy, Mario Kart en Sonic and the secret rings zien er zeer gelikt uit. Het zit er dus wel in.
Ik zette laats mijn PS2 weer aan en "schrok" van de lage beeld kwaliteit. Voor mij in ieder geval het bewijs dat Wii graphics er in ieder geval gelikter uit zien dan die van de PS2.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Computeradvertenties op Marktplaats gaan geld kosten 18:24
Vorige in Pro: Microsoft opent deuren van Dynamics Crm Online in VS 17:39
Vorige: 'Infinity Ward eist Call of Duty-franchise op' - update 16:54

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: