Channels
Powered by True

Nintendo gaat snelheidsduivels in Mario Kart aanpakken

Door Paul Hulsebosch, dinsdag 15 april 2008 14:24, views: 32.301

Het blijkt kinderlijk eenvoudig om onmogelijk snelle tijden neer te zetten in het nieuwe Mario Kart voor de Wii. Nintendo zint op maatregelen, maar een patch is vrijwel uitgesloten.

Mario Kart Wii Wie in de Time Trial van het nieuwe Mario Kart Wii maar één van de drie rondjes rijdt en vervolgens rechtsomkeer maakt zodra de racer over de finishlijn rijdt, zal merken dat de race met een zeer korte finishtijd eindigt. De tot dan toe verstreken tijd wordt aangemerkt als eindtijd, die ook te zien is op de online leaderboards van het spel. Het trucje leidt tot onmogelijk snelle eindtijden en tot frustratie bij spelers die volgens de regels proberen te spelen.

De glitch is in de testperiode van het spel niet waargenomen en Nintendo toonde zich dan ook onaangenaam verrast. Het bedrijf wil wel maatregelen tegen het misbruik nemen, maar weet nog niet hoe. Een patch vrijgeven voor het spel is problematisch, aangezien de Wii geen harde schijf heeft waar de patch op geďnstalleerd kan worden. Wel zou Nintendo de servers kunnen aanpassen waarop het spel en de leaderboards gehost worden. Voorlopig laat Nintendo alle onmogelijk snelle eindtijden handmatig van de leaderboards verwijderen.

Volgende: Staatssecretaris: navigatiesysteem moet weg naar parkeerplaats wijzen 15:44
Volgende in Core: Radeon HD3850 X2 op de pijnbank gelegd 14:58
Vorige in Pro: Seagate daagt ssd-fabrikant Stec wegens patentschending 13:44
Vorige: Wii-horrorspel Sadness nog steeds in leven 13:23

Reacties

«  1  2  3  4  5  »


Shit happens maar je hebt gelijk. Zo word valsspelen wel erg makkelijk. Maar welk spel heeft er (zonder patch) geen bugs? Ik heb het dan even over PC games. Fouten zullen altijd in spellen blijven zitten.

Deze fout had ik niet van Nintendo verwacht. Wij vinden het jammer

Dit is toch het eerste wat je probeerd bij een racespel? Ik bedoel vroeger haalde ze dit er al uit, vind het wel een grove fout van de programmeurs.

De programmeurs de schuld geven is nogal simpel. De oorzaak kan ook vaak bij de werkelijke opdrachtgever liggen.

Als de opdrachtgever, in dit geval nintendo, weigert te betalen voor degelijk testen dan gebeuren dit soort dingen.

Je mag je dan als game fabrikant ook niet verstoppen achter het feit dat con/collega's hetzelfde doen.

bij racespellen moet dat test 1 zijn. Zelfs zonder budged voor testen...

idd een simpel stukje software dat de ronden telt..

Je gaat over de finish lijn is +1 rondje.
Ga je er nog een keer overheen is +2 rondjes.
Echter ga je in de verkeerde richting over de finishlijn, dus tegen het verkeer dan is het gewoon -1 rondje. Ga je weet over de finish +1. Op deze manier kun je de boel niet bedonderen.

Met testen heeft het weinig te maken, dit moet gewoon in het dtukje software zitten dat de ronden telt.

Nintendo en niet testen...
Het zou de eerste keer zijn.
Dit is gewoon een grote blunder van het testteam. Maar goed, zo zie je maar weer, het kan de beste nog overkomen.


@maxmaniaxI

k denk niet dat ze geassocieerd willen worden met slecht ontworpen games, hun eigen games zijn HET uithangbord van nintendo, nog meer dan de consoles. Ik kan me dus niet voorstellen dat ze deze slechte promotie echt willen

[Reactie gewijzigd door Robby517]



Daar kreeg je echter wel een tijdboete als je teveel afsneed.
Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd een rondje om de start/finish paal te rijden, maar dat had hij toch wel door.

Als je snel genoeg door de finish kwam, nog voordat de penalty werd gegeven, kreeg je die penalty na afloop niet alsnog en bleef je lage tijd wel staan. Ohh, Stunts, retro :D



Waarom zo moeilijk? Stunts is tegenwoordig ook gewoon Windows hoor! Uit onze eigen Meuktracker! :)

@ ejay79 en anderen die nog Stunts nog eens willen herbeleven:

Ultimate Stunts (uit onze meuktracker!), open source, gratis en voor alle platformen:
http://life.tweakers.net/.../ultimate-stunts-074.html

Aangezien er geen mogelijkheid is om een patch toe te passen bij deze console is een fout toch wel erger dan bij een PC game of bij de PS3 en XBox360.


En denk je dat cheaters hun schijf gaan inruilen zodat ze "the hard way" aan hun supertijden moeten komen?!
Enkele brave gamers zullen de ruil misschien doen, maar voor hun moest je het nu net niet uitbrengen. Een omruilactie gaat veel geld kosten en de baten zijn nul, dus waarom er dan aan beginnen?

Het is natuurlijk ook kinderlijk eenvoudig om inderdaad de discs uit te wisselen en de servers in instrueren om alleen eindtijden van gepatchte discs te accepteren / op te slaan. Alleen gaat het natuurlijk inderdaad veel geld kosten. het is maar wat Nintendo dit waard is.

Het lijkt me dan makkelijker om gewoon scores die onmogelijk snel zijn te verwijderen, dat kan je vast ook wel automatiseren.

Als je het gaat automatiseren, moet je altijd een minimumtijd instellen. Het is slechts een kwestie van tijd eer gebruikers achter die minimumtijd gaan komen. Wat je dan krijgt, is een scorebord met op de eerste 1000+ plaatsen dezelfde (minimum)tijd. Dat werkt dus niet..
Je kunt niet naar de tijd kijken om te zien of er is vals gespeeld. Alleen aan het rijden zelf. CD'tjes laten inruilen en alleen van nieuwe CD'tjes de tijden laten zien is waarschijnlijk de enige oplossing. Maar die is dan ook wel weer aardig duur. Het is dan ook maar de vraag of die er gaat komen...

Dan gaan de cheaters toch gewoon net zo langzaam rijden dat het "in theorie mogelijk snel" is?

Zonder patch is iedere snelle tijd in dit spel discutabel geworden.

Inderdaad, dan ga je gewoon een seconde achter de eerste tijd over de finish. Echt een dikke blunder.

ja.. maar wat is onmogelijk?

Stel dat 2:30 de snelse tijd is? dan ga ik gewoon bij de finish staan en rij ik er op 2:29 overheen.

Papermario is ook teruggeroepen. Discwissel was redelijk snel gebeurd.

Probeer eens goed na te denken: Voor online spelen stellen ze gewoon de nieuwe versie van de software verplicht anders kun je niet online spelen. Zo wordt iedereen - dus ook de cheaters - gedwongen de software in te ruilen voor de geupdatet versie.

[Reactie gewijzigd door Holoris]


INderdaad, en een bericht als je score wordt upgeload naar de leaderboards dat je vertelt hoe je GRATIS het kan omruilen. Verder kunnen ze de nieuwe schijf een id meegeven zodat de oudere cheaters niet meer kunnen uploaden bv...

Indeed en ook weer een reden waarom ik spelletjes heel vaak links laat liggen, ik geef er al jaren nauwelijks meer geld aan uit, juist door dit soort dingen. Niet dat er nooit een bug in een spel kan zitten, maar soms is het zo duidelijk en vaak ook haastwerk geweest, daar betaal je toch geen 50-100 Euro meer voor... ik word er in ieder geval zeer selectief door en wacht rustig de gebruikers-ervaringen af, waarbij ik heel vaak een teleurstellende gameplay of bugs teruglees.

Aan de andere kant geeft een bug als deze wel het gevoel van vroeger. Toen kon je wat getalletjes veranderen in een file en zat je omgekeerd strippoker te spelen. :)

En toch vind ik dit spel echt zijn geld waard, die time-trials zijn slechts een klein stuk uit het spel.

Mariocart ruleert!!! echt met 16 man tegen elkaar botsen.. hoe geweldig!

Er is niets mis met een afwachtende houding maar om nu alles op 1 hoop te gooien. Er zijn genoeg games waar tijd, energie en liefde ;) in wordt gestoken wat dan leid tot een geweldige game.

Nou dan mist u een hoop lol: echt bij lange na niet alle spellen zijn haastwerk geweest, er zitten ook hele mooi pareltjes tussen. Bovendien zijn er ook veel goede games in de budgetbak te vinden voor minder dan 30 euro, waarvan - vooral bij de pc spelen - sommige niet eens ouder zijn dan 6 maanden.

50-100 euro uhm 100 euro waar shop jij ?
zou maar is wat andere winkels afgaan ik heb hier een PS3 een 360 en een Wii en meestal kan ik de games wel vinden voor max 55 PS3 heb ik nog niet zoveel games voor daar is 60-65 normaal maar 100 alleen bij hele speciala collectors editions

Inderdaad wel wat vreemd, in het verleden was dit op de N64 ook mogelijk (alleen bij Frappe Snowland). Maar zelfs toen moest je de console misleiden door niet de baan zelf te raken. Deze bug is op de virtual console versie van Mario Kart N64 gekgenoeg er wel uitgehaald.

Ze voegen een competitieve functie time trail functie toe, maar vergeten de meest voor de hand liggende cheat/bug. Dat is toch wel een aardige blunder.

onzin, dan moet je geen console kopen...
je weet dat als je een console koopt dat het product dat je in handen hebt dat dat de final versie is en niet verbeterd kan worden... mensen die daar over gaan zeiken moeten maar pc games kopen :W
fouten maken is menselijk

Wauw leef jij in het verleden zeg. Bij Sony en Microsoft is het al lang normaal dat er updates en uitbreidingen mogelijk zijn ook na de aankoop.

Zelfs als je weet dat de Wii het niet kan, is het toch normaal dat je over zo'n dingen kan klagen. Stel je voor dat alles kapot mag geleverd worden en je nooit op garantie kan beroepen |:(

werken die updates op de x360 dan ook bij de arcade editie? dacht dat die geen hd had.

Nee, maar dan kun je de game ook niet meer online spelen. Pas als de game gepatched is kun je weer online met die game.

Het is niet schandalig, het is maar een spelletje, het is niet echt en zelfs dan maakt het niet uit, men maakt gebruik van de mogelijkheden die worden geboden.

Het weghalen dmv een filter van de theoretisch onmogelijke tijden lijkt me meer dan voldoende.

Verder gewoon een leuk geintje dat je kan uithalen als je met wat vrienden aan het spelen bent, niet echt iets waar ik me aan zou storen.


@onder: Klopt haha, jullie zijn sneakier dan ik. :D

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies]


Tot iemand weet hoe lang die tijd ongeveer duurt... Dan heb je plots 100 spelers die op de grens van de toegelaten tijd balanceren.

Wat nou als je nét onder een bepaalde bestaande tijd wil gaan zitten?
Dan rij je 1 rondje, en wacht tot die tijd bijna verstreken is en rijdt vervolgens alsnog over de finish.
In theorie zou je eindtijd dan mogelijk kunnen zijn, dus zullen ze de tijd waarschijnlijk niet verwijderen.

Tenzij ze op de een of andere manier de scoreverloop van iedere unieke speler zouden kunnen volgen. Lijkt me erg problematisch dus...

Rondetijden die te ver uit elkaar liggen als die gesubmit worden en je mag niet meer dan een bepaalde hoeveelheid sneller zijn. Dat kan vrij strak zijn want goede tijden zijn 3 perfecte rondjes.

Nee, het weghalen van theoretisch onmogelijke tijden is niet meer dan voldoende. Ik kan namelijk een rondje rijden, dan stukje terug, dan afwachten tot er de tijd net onder de huidige eerste tijd verstreken is, en dan de finish over rijden.

Op die manier heb je de eerste tijd gekregen, en laat Nintendo dan maar eens controleren of ik eerlijk ben geweest of niet.

Je weet niet wat er mee gestuurd wordt naar de server. Als dit enkel tijdstip en nickname is dan valt er weinig tegen het cheaten te doen.

Maar als er ook een gemiddelde snelheid + top speed en tijd meegezonden wordt dan is het cheaten al een heel stuk moeilijker. Vergeet niet dat je 3 laps moet rijden over een bepaalde afstand.

Ik geloof dat niet alleen de tijd maar ook de ghost data wordt verzonden, dan is het vrij makkelijk te zien hoe en waar een speler heeft gereden.

Desnoods check je in de ghost of hij langs bepaalde 'checkpoints' is geweest voor een score wordt meegerekend

Als dat kon, dan zouden ze toch op zijn minst wel een fix aangekondigd hebben?

Eerst een check dat er ook daadwerkelijk 3 ronden zijn gereden.
ten tweede de check of elke ronde wel kan
en punt drie de simpele vergelijking als het een snelle tijd is of de laatste ronde niet toevallig ineens 20% sneller is ;)


Ik zou er nooit aan gedacht hebben... voor mij is het een uitdaging om op een eerlijke manier een toptijd te scoren.

Ik vind het persoonlijk een beetje sneu als je zo in de leaderboards wil raken...

Ja voor jou wel, maar voor de testers is het juist de uitdaging de fouten te vinde... sjonge jonge. En sneu is een groot woord, kinder spelen nou eenmaal op een kinderachtige manier heeft niks met sneuheid te maken... Heb jij nooit een keertje vals gespeeld? Mjah je antowoord natuurlijk van niet maar ik weet wel beter, elke kindje heeft dat wellis gedaan.

No offense, maar je lijkt je wel heel erg aangesproken te voelen ;)

Tuurlijk heb ik wel eens "vals" gespeeld. En als ik bij toeval had uitgevonden dat deze bug werkte had ik het misschien ook wel eens gedaan.

Maar om dat vervolgens op WFC in te loggen en alle banen op deze manier af te gaan rijden, dat neigt mij toch een beetje naar "sneu".

Ik ben er overigens van overtuigd dat Nintendo een nette manier zal vinden om dit probleem op te lossen. Maar het blijft een gemis in een next-gen console; een harddisk.

Heras: je hebt gelijk, dat is sneu, maar dat bedoelt die watercooler niet ;)

Speltesters worden betaalt om juist uit te zoeken wat er allemaal mis kan gaan als spelers rare dingen doen. Out-of-the-box denken en alternatieve oplossingen verzinnen hoort bij het werk. Dan is het raar dat zoiets simpels over het hoofd gezien is (al kun je natuurlijk nooit garanderen dat je álles getest hebt).

Een echte speler heeft natuurlijk andere doelen, maar die worden dan ook niet betaald om te testen!

Het is iets wat ik altijd wel een keer deed, uit verveling of gewoon zin hebben om de computer in de weg te zitten of het crash model eens goed te testen.

Ja ik moet zeggen dat dit ook altijd iets was wat ik me bij racegames afvroeg.
Ik weet nog dat wanneer je bij Stunts na de start een bochtje maakte en direct weer om de paal van de finish heen reed je direct een dikke tijd penalty aan je broek had. Slordig van Nintendo.

Edit: uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door LightPhoenix]


Het lijkt me toch niet zo moeilijk om de snelste tijd mogelijk te berekenen op basis van de afstand en snelheid van de kart, alle tijden daar onder kan je er uit filteren. Of op serverniveau meerdere meetpunten in de tracks aan te brengen moet ook wel een oplossing kunnen bieden.

Daarvoor moet je wel datgene wat het spel verzendt veranderen, ofwel een patch maken voor het spel, en dat gaat dus niet.

Hoeft niet. Je kunt ook de ontvangen gegevens analyseren en o.b.v. daar dan een aanpassing maken in de leaderboards. Daar is aan de client-kant echt geen patch voor nodig.

Ga jij maar eens de ontvangen gegevens analyseren als je alleen de eindtijd en de username hebt.. Veel valt er dan niet te doen. Pas als ook de tussentijden worden meegestuurd, kan je de valsspelers onderscheiden, maar dit is waarschijnlijk niet het geval.. Anders zou het geen probleem zijn lijkt mij..

Ja, zoals checkpoints, want dit kan natuurlijk niet. Die checkpoints moet je dan per se paseren als je wilt finishen. Kan evt ook tegen afsnijden gebruikt worden. Ik weet zelf niet of afsnijden mogelijk is(Ik heb geen Wii). Maar dit zal een goede oplossing zijn.

[Reactie gewijzigd door ProduQ]


Het is juist de bedoeling dat je gaat afsnijden. Zo kan je de stunts doen en die staan centraal in dit spel

kan gebeure voor de rest doet nintendo het goed met de wii vind ikzelf.

ja dit is erg slordig van nintendo, en het zal wel onmogelijk worden voor het handmatig verwijderen van de scores aangezien het nu "groot" nieuws is geworden, en ik kan me niet voorstellen dat het aantal "cheaters" nu niet omhoog schiet. proberen is altijd leuk :x.

Dit ga ik zeker gebruiken tegen vrienden :D Maar dat is dan niet online...dus kan meteen op mijn bek geslagen worden :P

Iedereen maakt fouten, het gaat er alleen om hoe je het als bedrijf oplost.
Ik vind dat Nintendo dat aardig doet. Ze erkennen de fout en alle onmogelijk snelle tijden worden direct verwijderd. Dus wat is nu het probleem? :)

[Reactie gewijzigd door .4ce]


Dat er altijd mongolen zijn die hier misbruik van maken. Of de score nu verwijderd wordt of niet.
Nintendo zou harder kunnen optreden tegen dat soort figuren door ze tijdelijk te bannen van het Mario Kart WFC als ze dit trucje gebruiken.
Maargoed, Nintendo is te lief voor dit soort dingen, dus gaat dat niet gebeuren, denk ik.

Mee eens, bij trackmania nations zijn ze daar ook heel makkelijk in, cheat = ban. Alleen voor dit spel heb je betaald en voor tmn niet. Het is btw ook niet echt cheaten maar meer bug abuse.

Stel dat de recordtijd op dit moment op 5 minuten rond staat. Een cheater begint aan zijn rondjes en maakt gebruik van deze bug om een nieuwe recordtijd neer te zetten die staat op 4 minuten en 58 seconden (door even stil te staan voor de finish). Hoe weet iemand die handmatig moet gaan controleren of deze nieuwe recordtijd correct is neergezet of via de bug?

Bij trackmania is het zo dat je elke replay kan nakijken. Zo kan je dus zien of de persoon de juiste route volgt, maar met verplichte ingebouwde checkpoints heb je hier zoiezo geen last van, omdat er dan maar 1 route is. Ik weet btw niet of je bij mario kart ook andermans replays kan nakijken.

Maar de Wii heeft toch wel iets van memory cards of in die richting?
Ik kan me herinneren dat patchen van socom 2 op de ps2 ook gewoon ging en die had ook geen hardeschijf :?

Nintendo heeft nog helemaal niet nagedacht over hoe ze willen patchen denk ik en ik denk dat ze om het te kunnen patchen een groot deel van de Wii firmware om moeten gooien.

De wii heeft toch gewoon 512 MB flashgeheugen ingebouwd? Ik neem aan dat een patch die dit fixed niet groter is dan 1 MB :P

Overigens is het alsnog oneerlijk als onmogelijke tijden weggehaald worden, want dan kan je ook gewoon bij de finishlijn wachten tot je 1 honderste boven de toegestane tijd zit ;)

@daniel: Er zat ook een bug in Super Paper mario (spel kon crashen als je een stukje oversloeg) Daar hebben ze uiteindelijk een nieuwe cd voor uitgebracht, maar ik denk dat de beste oplossing gewoon een patch is, die wordt uitgelezen als een save geladen wordt, dan hoef je de firmware ook niet drastisch aan te passen.

[Reactie gewijzigd door hugoy]


Ze kunnen wel de game patchen en nieuwe discs uitbrengen, echter geeft dat het probleem dat er al veel mensen zijn die de oude discs hebben. Ze kunnen ook strafpunten toekennen aan de spelers die zo valsspelen. (Of zelfs bannen).

Een patch is in dit geval wél mogelijk, omdat het uploaden naar Nintendo via het MarioKart kanaal gaat. En die kan upgedate worden.

edit: de oplossing lijkt me ook simpel. Gewoon tijden van de mensen die vanaf de verkeerde kant over de finish gaan wissen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66]

«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Staatssecretaris: navigatiesysteem moet weg naar parkeerplaats wijzen 15:44
Volgende in Core: Radeon HD3850 X2 op de pijnbank gelegd 14:58
Vorige in Pro: Seagate daagt ssd-fabrikant Stec wegens patentschending 13:44
Vorige: Wii-horrorspel Sadness nog steeds in leven 13:23

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: