Channels
Powered by True

Warner Music stopt met drm

Door Arie Jan Stapel, vrijdag 28 december 2007 09:43, views: 11.364

De platenmaatschappij Warner Music heeft aangekondigd dat het zijn complete catalogus online in mp3-formaat via Amazon zal gaan aanbieden. De muziek zal met iedere mp3-speler te beluisteren zijn.

De verkoop van muziek zonder drm is voor Warner een behoorlijke ommekeer, want in april van dit jaar verbood de platenmaatschappij het de muziekwinkel AnyWhereCD nog om Warner-materiaal in mp3-formaat aan te bieden. Wat Warner mogelijk over de streep heeft getrokken is onderzoek waaruit bleek dat muziek in mp3-formaat veel beter verkoopt dan muziek met drm. Inclusief de muziek van Warner kunnen klanten van Amazon nu kiezen uit meer dan 2,9 miljoen nummers in mp3-formaat.

Na het overstag gaan van Warner, is Sony BMG de enige grote platenmaatschappij die nog steeds vasthoudt aan drm. Volgens analisten zal ook Sony er op den duur niet omheen kunnen om zijn muziek drm-vrij aan te bieden.

Amazon MP3

Volgende: Wal-Mart legt downloaddienst voor films stil 10:17
Vorige in Pro: Intel en STMicro krijgen financiering flash-samenwerking niet rond 09:27
Vorige: Gouden Steeksleutel: beste gameplatform 08:00

Reacties

«  1  2  »

hehe, eindelijk!!! Dat gaat de goede kant op met die platenmaatschappijen.

Nu is het alleen nog aan de consument om te bewijzen dat we inderdaad met met drm vrije muziek kunnen omgaan en het inderdaad blijven kopen in plaats van zelf weer te verspreiden.

Als je een cd koopt kan je ze ook als mp3 verspreiden dus veel verschil is e rniet. Ik vind dit een fantastische vooruitgang, jammer dat de muziekindustrie er 7 jaar voor nodig gehad heeft om zover te komen...

Indeed. Grappig is wel dat het nu juist gebruikt wordt als reclame-stunt (logisch) en zodoende meer verkoop zal opleveren. Als het drm-gebeuren er niet was geweest waren deze extra inkomsten niet aanwezig geweest. Men kan ook onderling hebben afgesproken dat WB dit gaat doen, om iTunes flink in de weg te gaan zitten.

Ik denk niet dat de extra inkomsten die ze met deze reclame genereren opwegen tegen de gemiste opbrengsten door het toepassen van DRM in de afgelopen jaren..

Ja, maar is dat ook het geval... zou de groep mensen die cd's gewoon kochten, daadwerkelijk hierdoor kleiner zijn geworden? De enige die ik vaak zie klagen, zijn de mensen die lekker aan het downloaden zijn (zowel legaal als illegaal). De groep die cd's koopt, lijkt mij een redelijk stabiele.

Vind het een goede zaak, inmiddels is gebleken dat 'iedereen' er baat bij heeft.

Interessant is wel dat veel online-muziekwinkels en platenmaatschappijen jarenlang hebben volgehouden dat het gebruik van DRM de enige mogelijkheid was, en dat ze dit zolang hebben volgehouden. Immers, het blijkt helemaal niet te kloppen....

Iemand die weet of ze deze muziek wel gaan watermerken of iets dergelijks?

Apple doet dat in elk geval wel met de iTunes songs die drm-vrij zijn. zie hier:

(dit is er makkelijk weer uit te slopen trouwens)

Zou het gezonde verstand gaan zegenvieren ??
Dat mensen wensen hun betaalde media content te gebruiken zoals ze zelf willen bepalen en niet door een stel ondernemers die overal geld uit willen slaan ??

Zouden ze begrijpen dat je misschien wel de wet en technologie naar je hand kan stellen, maar niet wat de consument echt wil ??

heeft niks te maken met gezond verstand, ze lopen nu veel inkomsten mis, DAT is het enigste punt waarop ze nu zijn omgedraait.

Ja, of men merkt door onderzoek dat zo'n actie ook snel extra geld oplevert. Geen enkel bedrijf doet iets voor het "greater good" nee. :)

"Na het overstag gaan van Warner, is Sony BMG de enige grote platenmaatschappij die nog steeds vasthoudt aan drm. Volgens analisten zal ook Sony er op den duur niet omheen kunnen om zijn muziek drm-vrij aan te bieden"

Dit gaat dezelfde kan uit als met Sony's Atrac. Sony heeft heel lang geen MP3 ondersteuning geboden op hun digitale spelers tot ze eindelijk eens overstag gingen. Alleen jammer van de beroerde en belabberde software die ze erbij leverden... sonicstage... :(

En toch is Atrac tov MP3 beter vind ik.. Veel fijnere compressie en muziekkwaliteit blijft op lagere kbs beter.
Sonicstage was inderdaad bagger.. soort van iTunes, je hebt het liever niet, maar je kwam er niet omheen.

Ik beweer ook niet dat ATRAC slecht was, integendeel... MP3 was echter hét formaat dat gebruikt werd. Sony spelers klinken ook nog eens verdomd goed. Maar als je een MP3'tje wilde af luisteren op de Sony speler werd je gedwongen om dit om te zetten in ATRAC, anders kon je het wel vergeten....

btw.... als iemand een idee heeft hoe je van een sony speler de muziek weer op een PC kan kopiëren lees ik dat graag....

Linux installeren, herkent je sony speler als externe schijf, in Vista heb ik ook geen sonicstage/geen enkele sony software want dat is allemaal boecht... geinstalleerd en dan herkend vista dat ook als externe schijf.
Kwestie dat je het maar moet weten. (Allez dat geldt toch voor mijn sony-ericsson w950i walkman telefoon).

Helemaal mee eens.
Sterker nog, het is niet alleen mp3/Atrac

Sony heeft er een handje van om niet met de markt mee te gaan, en een eigen formaat proberen door te drukken, soms met succes.

v2000/betamax/vhs
mp3/atrac
CF/SD vs Memorystick (stom dat ze dat volhouden)
Lang geen ondersteuning voor CDR(W) in de autoradio's
CD/DVD beveiliging in USA / Trojanhorse

Sony maakt verdomd mooie spullen, maar ze zijn nog lang niet consumentvriendelijk. Ze zien de consument nog steeds als cashcow en als noodzakelijk kwaad.

Maar wel jammer dat ze het niet in andere formaten aanbieden. Het is toch juist zo dat sommige mensen liever in ogg downloaden, anderen in AAC, anderen lossless.
mp3 vind ik het handigste formaat, maar niet echt het mooist klinkende formaat. (Het meeste wat ik heb is wel mp3, via LAME vbr-new, q1).

Zoen ik mijn mp3-speler kocht, wilde ik eigenlijk ook ogg-ondersteuning hebben. Uiteindelijk heb ik er maar van afgezien, omdat er vrijwel geen spelers waren die dat konden. Zodoende lijkt het me eerder dat de keuze de consument verwart, die download dan ogg (omdat wikipedia zegt dat het beter is dan mp3), het werkt niet en ze zijn pissig. Waarschijnlijk is het dan zinvoller om mp3 met hogere bitrate te verkopen.

flac filetjes? :D, en dan een programma dat het omzet naar een formaat dat je speler het kan afspelen, zo blijven je files onafhankelijk van de tijd altijd goed klinken. (betere spelers met betere formaten later enzoverder, met dat de compressie lossless is kan je het naar eender welk lossy formaat omzetten zonder te veel last te hebben (probeer maar eens van ogg naar mp3 om te zetten, de kwaliteit is dan om te huilen)).

Dat eeuwige gemiep om formaten.

Ze bieden gewoon het formaat aan dat bij de meeste mensen bekend is.

Dat is geen conspiracy tegen ogg, flac, lossy of whatever, maar gewoon good old marktwerking. Waarom tijd en energie steken in extra's die door 80 a 90% niet gebruikt wordt. Ben je het er niet mee eens dan koop je het niet. Jammer voor de platenmaatschappij zou ik denken.

Ze bieden gewoon het formaat aan dat bij de meeste mensen bekend is.
...
Waarom tijd en energie steken in extra's die door 80 a 90% niet gebruikt wordt.
Doet me denken aan de houding van webdevelopers nog niet zo lang geleden toen ze vooral IE-only sites maakten. Op die manier wordt het erg moeilijk voor nieuwe betere formaten om door te breken.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r]


Ik spaar al jaren mp3tjes en wil dat graag zo houden ipv dat ik over 20 jaar met een collectie van 5 verschillende formaten zit omdat iets zogenaamd beter is en in de ene speler wel afspeelt en de andere niet. mp3 is standard, obey standards :)

@Teddie_:
Maar hoe denk je dat mp3 ontstaan is. Als mensen dat actief hadden willen tegenhouden destijds omdat het toen niet de standaard was, had jij nu geen mp3 colectie gehad. Standaarden ondersteunen is prima (in winamp kan ik ook nog steeds /mod files van bijna 20 jaar geleden afspelen), maar dat betekent niet dat er geen ontwikkeling van betere standaarden mag zijn.

Als ze dit nu enkele jaren geleden al hadden gedaan toen de consumenten daar al om vroegen, dan hadden we allemaal een hele hoop problemen minder gehad.

Hopelijk is de amazon mp3 service binnenkort ook in Europa beschikbaar. De huidige beta "is currently only available to US customers."

Kijk zij begrijpen het. Al zijn ze bij voorbaat kansloos zolang het downloaden van muziek op alternatieve gratis manieren poepsimpel blijft.. :P

welnee. als online muziek legaal voor een schappelijke prijs gedownload kan worden (de prijzen van iTunes bijvoorbeeld) doen mensen dat toch liever.

Consumenten willen namelijk best graag betalen, alleen niet de belachelijke bedragen die tot nu toe voor fysieke dragers neergeteld moesten worden.

Al zijn ze bij voorbaat kansloos zolang het downloaden van muziek op alternatieve gratis manieren poepsimpel blijft.

Spreek voor jezelf. Er zijn héél veel mensen die nummertjes "gratis" downloaden die anders best gewoon willen betalen. DRM (vooral de incompatabiliteit ervan) en relatief slechte kwaliteit zijn belangrijke redenen waarvoor mensen zich aan het "gratis" alternatief vergrijpen. Aangezien daar steeds verbetering in komt is er tenmiste voor die mensen een alternatief waarbij ze ook de artiest betalen.

En ja, ik download zelf ook best veel "gratis" muziek/meuk/films/games. Maar alleen als het hier niet beschikbaar is, of om het uit te proberen vóórdat ik er geld voor neertel, of omdat het niet verkrijgbaar is zonder allerlei draconische beperkingen.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Wal-Mart legt downloaddienst voor films stil 10:17
Vorige in Pro: Intel en STMicro krijgen financiering flash-samenwerking niet rond 09:27
Vorige: Gouden Steeksleutel: beste gameplatform 08:00

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: